Himmelsdalen av Marie Hermanson

Daniel åker till Himmelsdalen för att besöka sin tvillingbror Max, som han inte träffat på flera år. Himmelsdal är en sorts privatklinik för människor med psykiska problem. Max ber honom om en tjänst: att byta plats med honom så att han hinner ordna upp lite privata affärer, bara några få dagar. Efter lite övertalning går Daniel med på bytet. Max reser iväg och Daniel stannar kvar. Dagarna går men Max kommer inte tillbaka. Därefter börjar Daniel försöka göra allt för att övertyga personalen om att han inte är Max, men ingen tror honom.

Detta är nog en av de konstigaste böckerna jag har läst men samtidigt mest spännande. Till en början kändes som allt verkligen hände, men ju längre in i boken jag kom började jag tvivla på om all ens hände på riktigt och att allt bara var huvudpersonen som inbilla sig allt. Det gick aldrig riktigt att förutspå handlingen och ungefär fram till de 30 sista sidorna fanns det två-tre alternativa slut som kändes helt rimliga slut på boken.
Betyg: 5/5

Bildkälla

8 reaktioner på ”Himmelsdalen av Marie Hermanson

    • Detta är nog den mest oförutsägbara boken jag har läst på flera år, så jag rekommenderar den verkligen om man gillar oförutsägbara böcker. Visst är omslaget helt magiskt! Det var nog det som fångade mig mer än texten på baksidan 😛

      Liked by 1 person

  1. Åh, wow! Det låter ju super spännande! Älskar så där psykologiska historier där man tillslut inte vad vad som sant och inte. Bra tips! Det ska jag kolla upp!

    Gilla

Kommentera

